A variant of an Iowa-class battleship which is re-equipped with more powerful anti-aircraft guns and 203 mm main battery guns placed in quadruple-gun turrets.
The ship
- highest rate of fire among the battleships in the game
- small gun caliber.
- improved ricochet angles for AP shells
- significant number of main guns
The battleship is most effective at medium range, but can prove itself in close combat due to her secondary armament with improved accuracy. Illinois can gain quite high speed, but has poor maneuverability in combat.
The ship can also have powerful air defense and an improved “Repair Party” consumable that restores more HP.
Battleship BB-65 Illinois, named after the 21st US state, was ordered in September 1940. The ship became the fifth, penultimate ship of the Iowa class. But the laying down and construction of Illinois was constantly delayed until, at 22% readiness, further construction was canceled in 1945. The battleship was excluded from the Navy register, but the hull remained on the slipway until 1958.
Over the years that have passed from ordering to scrapping, several completion plans with a complete rework were proposed for BB-65 and her sister ship, who suffered the same fate—BB-66 Kentucky. First it was proposed to convert them into aircraft carriers. Illinois was almost volunteered to serve as a target ship for a nuclear weapons test.
It seemed interesting at World of Warships to create an Iowa-class battleship with 203-mm main battery guns. In 1946, it was even proposed to develop a new 4-gun turret with the same 203-mm Mk 16 guns as Des Moines-class cruisers had. In the process of actual design, it turned out that this automated turret system required large internal alterations of the ship, which would be have been more convenient to do with Illinois since she was only barely a fifth of the way completed.
source – wows eu devs blog
Una variante di una corazzata di classe Iowa che è riequipaggiata con cannoni antiaerei più potenti e cannoni della batteria principale da 203 mm posizionati in torrette quadruple.
La nave
- la cadenza di fuoco più alta tra le corazzate del gioco
- cannoni di piccolo calibro.
- angoli di rimbalzo migliorati per i proiettili AP
- numero significativo di cannoni principali
La corazzata è più efficace a medio raggio, ma può dimostrarsi efficace nel combattimento ravvicinato grazie al suo armamento secondario con una precisione migliorata. Illinois può ottenere una velocità piuttosto elevata, ma ha una scarsa manovrabilità in combattimento .
La nave può anche avere una potente difesa aerea e un consumabile “Squadra di riparazione” migliorato che ripristina più HP.
La corazzata BB-65 Illinois, dal nome del 21° stato degli Stati Uniti, fu ordinata nel settembre 1940. La nave divenne la quinta, penultima nave della classe Iowa. Ma la posa e la costruzione dell’Illinois furono costantemente ritardate fino a quando, al 22% di prontezza, ulteriori lavori furono annullati nel 1945. La corazzata fu esclusa dal registro della Marina, ma lo scafo rimase sullo scalo di alaggio fino al 1958.
Nel corso degli anni trascorsi dall’ordinazione alla demolizione, sono stati proposti diversi piani di completamento con una completa rielaborazione per BB-65 e la sua nave gemella, che ha subito la stessa sorte: BB-66 Kentucky. In primo luogo è stato proposto di convertirli in portaerei. L’Illinois si è quasi offerto volontario per servire come nave bersaglio per un test sulle armi nucleari.
A World of Warships sembrava interessante creare una corazzata di classe Iowa con cannoni della batteria principale da 203 mm. Nel 1946 fu persino proposto di sviluppare una nuova torretta a 4 cannoni con gli stessi cannoni Mk 16 da 203 mm degli incrociatori di classe Des Moines. Nel processo di progettazione vera e propria, si è scoperto che questo sistema di torretta automatizzato richiedeva grandi modifiche interne della nave, che sarebbe stato più conveniente fare con l’Illinois poiché era appena completato a un quinto del percorso.
American battleship Illinois, tier IX
Hit points – 81100. Plating – 32 mm.
Torpedo protection – 25 %.
Main battery – 3×4 203 mm. Firing range – 18.5 km.
Maximum HE shell damage – 2800. HE shell armor penetration – 34 mm. Chance to cause fire – 14%. HE initial velocity – 823 m/s.
Maximum AP shell damage – 5000. AP initial velocity – 762 m/s.
Reload time – 10.0 s. 180 degree turn time – 30.0 s. Maximum dispersion – 245 m. Sigma – 1.80.
Airstrike (DC):
Reload time – 30.0 s. Available flights – 1. Number of Aircraft in Attacking Flight – 1. Maximum range – 10.0 km. Number of Bombs in Payload – 2. Maximum bomb damage – 4200.0.
Secondary Armament:
- 10×2 127.0 mm, range – 7.0 km.
- Maximum HE shell damage – 1800. Chance to cause fire – 5%. HE initial velocity – 792 m/s
AA defense: 24×2 20.0 mm., 16×2 76.2 mm., 10×2 127.0 mm.
- AA defense short-range: continuous damage per second – 280, hit probability – 70 %, action zone – 2.0 km;
- AA defense mid-range: continuous damage per second – 529, hit probability – 75 %, action zone – 4.0 km;
- AA defense long-range: continuous damage per second – 168, hit probability – 75 %, action zone – 5.8 km;
- Number of explosions in a salvo – 8, damage within an explosion – 1610, action zone 3.5 – 5.8 km.
Maximum speed – 32.5 kt. Turning circle radius – 930 m. Rudder shift time – 17.2 s. Surface detectability – 15.9 km. Air detectability – 11.7 km. Detectability after firing main guns in smoke – 10.5 km.
Available consumables:
- 1 slot – Damage Control Party
- 2 slot – Repair Party (Duration time 28 s; HP per second 535.26; Reload time 80 s; Charges 4)
All stats are listed without crew and upgrade modifiers. The stats are subject to change during the testing.